Dziękujemy!
Wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 h.
Krzysztof Nowakowski, Web Analyst w They.pl
Jak wykorzystać metodę 5 „dlaczego” w analizie danych?
Jakie dane powinny się znaleźć w dokumentacji analitycznej?
W jaki sposób opracować KPI, aby analizy były użyteczne?
Wokół analityki internetowej narosło wiele mitów. Niektóre dotyczą definicji i znaczenia wskaźników, a niektóre procesów analitycznych i roli analityka w firmie. Zmieniają się narzędzia oraz trendy w marketingu, które sprzyjają powstawaniu nieładu. Jednocześnie zasady analityki są niezmiennie niezależne od wykorzystywanych narzędzi i pozwalają odkryć porządek w pozornym chaosie.
Analityk jest najbliższym partnerem biznesu. Oparcie w danych i kompleksowych analizach znajduje szczególnie e-biznes. Właśnie dlatego tak istotne jest rozumienie wszystkich zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań odciskających piętno na prowadzeniu działalności, np. e-commerce. O czym trzeba pamiętać, kiedy przystępujemy do analizy danych biznesowych?
Benchmarking, czyli analiza porównawcza gwarantuje w interpretacji danych odpowiedni kontekst. Niejednokrotnie właściciele biznesu zastanawiają się nad skutecznością działań i pytają, czy np. współczynnik odrzuceń na poziomie 40% to wysoka wartość. Prawidłowa odpowiedź na tym etapie brzmi „to zależy”. Kontekst danych może być zapewniony przez porównywanie zmian określonego wskaźnika w czasie oraz zestawieniu tych zmian ze wszystkimi czynnikami. Wśród tych ostatnich znajdują się zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, takie jak:
zmiany na rynku,
zmiany w obrębie witryny,
rozpoczęcie lub zakończenie kampanii,
zmiany algorytmów wyszukiwarek,
kary w wyszukiwarkach
działania konkurencji.
Podstawowy podział narzędzi analitycznych zakłada możliwości zbierania danych jakościowych i ilościowych. Ta klasyfikacja różnicuje narzędzia, którymi posługuje się analityk.
Dane ilościowe
Narzędzia pozwalające odpowiedzieć na pytania „co się dzieje?”, „jak długo?”, „w jakim stopniu?”. Będą to przede wszystkim Google Analytics oraz Adobe Analytics.
Dane jakościowe
Narzędzia dostarczające odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”, bezpośrednio od użytkowników sklepu i klientów. Poleganie tylko na analityce ilościowej pozwoli zidentyfikować występowanie zjawisk, lecz nie pomoże ustalić przyczyn ich występowania. Ankietowanie i otrzymywanie informacji zwrotnej to kolejny etap zbierania oraz analizy danych.
Ta zasada w analityce internetowej pozwala identyfikować przyczyny problemu. Pośrednio wiąże się również z poprzednim punktem, czyli wykorzystywaniem komplementarnych narzędzi. Na czym polega ta reguła? Metoda 5 „dlaczego” dzięki kilkukrotnemu zadawaniu tego pytania pozwala dotrzeć do źródeł zaistniałej sytuacji. Trzymając się tej zasady, odpowiadasz na pytania „dlaczego problem powstał?” oraz „dlaczego go nie zauważyliśmy”, ale też „jak go rozwiązać?”.
Przykład
Odnotowano spadki sprzedaży w lipcu względem czerwca.
Dlaczego? Przestaliśmy promować akcję cross-sellową, która była odpowiedzialna za 20% wyników sprzedażowych na początku czerwca.
Dlaczego? Kampania przestała być opłacalna wraz z końcem czerwca.
Dlaczego? Konwersja tej kampanii spadła drastycznie, a koszty pozyskania nowego klienta znacząco wzrosły.
Dlaczego? Konkurencja w odpowiedzi na naszą akcję przygotowała analogiczną promocję, we współpracy z głównym portalem branżowym, przedstawiła też lepszą ofertę.
Dlaczego? Dzięki kooperacji z portalem branżowym konkurencja zaoszczędziła na pozyskiwanym ruchu. Z tego względu mogła zaproponować klientom jeszcze większe zniżki na wybrane produkty.
W przypadku analityki internetowej przeprowadzenie takiego rozumowania może wymagać danych ilościowych, jakościowych oraz wizualnych pochodzących z tzw. click map lub nagrań sesji użytkowników.
Więcej przeczytasz na
http://www.e-commerce-24.pl/digital-marketing/8-zasad-analityki-internetowej
Wiadomość została wysłana.
Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 h.
Przesłaliśmy case study na Twój adres e-mail.
Przesłaliśmy Magazyn na Twój adres e-mail.