Marketing internetowy według agencji: podsumowanie 2017 roku, prognozy na 2018

Tobiasz Bierka, head of e-mail marketing w They.pl

Wydarzenie roku

W obszarze e-mail marketingu wydarzeniem roku jest nowa regulacja Unii Europejskiej dotycząca ochrony danych osobowych – RODO. Wprawdzie wejdzie ona w życie dopiero w maju 2018 r., jednak już teraz marketerzy oraz inne osoby mające styczność z danymi osobowymi – w tym adresami e-mail – muszą mieć ją na uwadze i dostosować się do nadchodzących zmian. Jej celem jest bowiem ujednolicenie sposobu zbierania zgód we wszystkich krajach wspólnoty. Nie będzie konieczności ponownego wysyłania prośby do użytkowników o wyrażenie wymaganych zgód, jednak na aspekt zbierania danych będzie trzeba zwracać większą uwagę już na etapie projektowania strony służącej do tego celu.

RODO to również konieczność podawania celu zbierania danych, prawo użytkownika do bycia zapomnianym czy też ograniczenie profilowania. Innymi słowy – RODO to absolutnie kluczowe wyzwanie dla marketerów z całej UE w 2018 roku.

Porażka / rozczarowanie roku

Rozczarowaniem roku, zarówno w Polsce, jak i na świecie, są coraz częstsze wycieki i kradzieże danych. W 2017 roku wyciekły dane użytkowników wielu portali, aplikacji, a nawet klientów banków. W listopadzie ujawniono kradzież danych (w tym adresów e-mail i numerów telefonu) 57 milionów pasażerów i kierowców Ubera. Amerykański gigant niedawno przyznał się do wycieku danych – przez rok ukrywał ten fakt, przez co znalazł się pod lupą instytucji UE.

Serwis / kampania / projekt roku

W kontekście e-mail marketingu należy wyróżnić w pierwszej kolejności tych, którzy wykorzystują wszystkie możliwości i robią to naprawdę dobrze. Osobiście wyróżniłbym całą komunikację e-mailową TripAdvisora, który przez cały rok inspiruje użytkowników, rekomenduje im ciekawe miejsca i przekonuje ich, że zasłużyli, by wyjechać na wakacje. Stosuje przy tym cały repertuar e-mail marketingowych sztuczek, takich jak automatyka w oparciu o aktywności na stronie, personalizacja tematu maila poprzez zwracanie się po imieniu do adresata czy przyciągające wzrok znaczki w tematach wiadomości. Kreacje TripAdvisora są przystępne w odbiorze, efektywne i dobrze wyświetlają się na urządzeniach mobilnych.

Trend roku

Zarówno w Polsce, jak i na świecie najbardziej odczuwalnym trendem był rozwój szeroko pojętej automatyzacji wiadomości mailowych. Marketerzy w coraz bardziej świadomy sposób wykorzystują możliwości systemów do e-mail marketingu i marketing automation, wdrażając sukcesywnie takie rozwiązania, jak mailowe przypominanie o porzuconych koszykach, maile up-sellingowe, obniżki cen ostatnio oglądanych produktów czy rekomendacje.

Co zaskakujące, jeszcze rok czy dwa lata temu wydawało się, że automatyzacja to narzędzie tylko dla wybranych firm z dużymi budżetami. Obecnie to już powszechne zjawisko, dostępne w coraz większej liczbie systemów na rynku.

Prognoza na 2018 rok

Większe wykorzystanie omnichannelu. Powiązanie danych o użytkowniku pochodzącymi z online’u z tymi wynikającymi z jego zachowań i przyzwyczajeń zakupowych z offline’u. Będziemy bardziej świadomie i w jeszcze większym stopniu budować zasób wiedzy o użytkowniku, co następnie pozwoli na rozwiniętą i rozszerzoną personalizację wysyłanych wiadomości i komunikatów. Z roku na rok przybliżamy się do stworzenia komunikacji one to one.

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-internetowy-agencje-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018/page:5


Napisz do nas

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z serwisu www. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kontynuując przeglądanie tej witryny, zgadzasz się na używanie plików cookie w celu gromadzenia danych analitycznych oraz wyświetlania reklam i zawartości dostosowanych do preferencji użytkownika. Więcej informacji